مطالب متنوع ریاضیات

نقش رابطه معلم و دانش آموز در ایجاد انگیزه :

یکی از چالشهای مهم موجود در آموزش ریاضی  عدم برقراری ارتباط  عاطفی مثبت بین  معلمان این درس و دانش آموزان است . متأسفانه این امر باعث به وجود آمدن تفکرات و دیدگاه های منفی در اذهان دانش آموزان و والدین آنها نسبت به درس ریاضی شده است .و ادامه این روند یعنی ناسازگاری در ارتباط مؤثر منجر به بی -علاقگی و حتی تنفر و انزجار بسیاری از افراد نسبت به درس ریاضی شده است.    اولین هدف یک معلم ریاضی در جو حاکم بر این درس ،باید برقرار کردن رابطه ی مطلوب دوستانه و حمایت کننده با دانش آموزان باشد . چنین هدفی فقط با تعامل میان معلم و دانش آموز حاصل می آید .  چند روز اول مدرسه و اولین دیدارهای دانش آموزان با معلم از این نظر بسیار مهم است . بنا بر این به آن توجه خاص د اشت .معلمان تازه کار به طور معمول از معلمان قدیمی تر می شنوندکه تا هنگامی که دانش آموزان به او احترام نگذاشته اند در برابر آنها نخندد. زیرا ایشان بر این باورند که دانش آموزان برای احترام گذاشتن به معلم باید از وی بترسند. اما نظریه پردازان انگیزش می گویندکه به دانش آموزان نشان دهیدکه به آنها علاقه دارید و می توانند به شما اعتماد کنند و در صورت  نیاز برای هر کمکی به شما رجوع نمایند. 

معلمان بر خلاف خلبانها و معمارها یا جراحها ، آموزش فشرده ای در مهارتهای حرفه شان ندیده اند. به نوعی از آنان انتظار می رود که وقتی وارد کلاس می شونددر مورد مسائل  پیچیده روابط بشری تجربه و مهارت داشته باشند . از معلمها خواسته  می شود که در جریان فعالیت روزانه شان :

1)     انگیزه یادگیری ایجاد کنند .

2)     مشوق خود مختاری باشند و عزت نفس را تقویت کنند .

3)     از شدت اضطراب (anxiety ) بکاهند و ترس را از بین ببرند .

4)يأس و نومیدی ( frustration )   را کم کنند.

5)     سبب کاهش تعارضها و کشمکشها(conflict) شوند و خشم را فرو بنشانند .

 

یکی از معلمها می گفت :« من از قبل می دانم که دانش آموز به چه چیزی نیاز دارد . من نیاز او را حس می کنم . او نیاز دارد قبولش داشته باشند . به او احترام بگذارند، دوستش داشته باشند. به او اعتماد کنند ، او نیاز دارد که تشویقش کنند ، پشتیبانی اش کنند،او را به فعالیت وا دارند و موجبات تفریح و خوشی اش را فراهم آورند تا بتوانند به کاوش و آزمایش بپردازند. و به نتایج موفقیت آمیزی برسد، عجب حکایتی است ! او این همه نیاز دارد . و من تنها چیزی کم دارم ،عقل و دانایی سلیمان است و بینش و فراست ابن سینا و علم و دانش خیام و ایثار و از خود گذشتگی فلو رانس نایتینگل»

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم آذر 1385ساعت 6:43 قبل از ظهر  توسط لیلی ضیائی | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
سلام دوستان عزیز
من تصمیم دارم در این صفحات مطالبی در زمینه ریاضی و همچنین سوالاتی در این درس به صورت تستی و تشریحی که از منابع مختلف جمع آوری کرده ام در اختیار شما سروران گرامی قرار دهم . وناگفته نماند که فعالیتهای انجام شده اکثراً در مقطع راهنمایی است . با پیشنهادات و انتقادات خودمرا یاری دهید . متشکرم .

پیوندهای روزانه
وبلاگ گروهی معلمان ریاضی کشور
گروه آموزشی ریاضی دوره راهنمایی استان
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
دی 1389
شهریور 1389
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
آذر 1388
بهمن 1387
دی 1387
مرداد 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
بهمن 1386
دی 1386
آذر 1386
خرداد 1386
فروردین 1386
اسفند 1385
بهمن 1385
دی 1385
آذر 1385
آبان 1385
مهر 1385
شهریور 1385
مرداد 1385
تیر 1385
خرداد 1385
اردیبهشت 1385
فروردین 1385
اسفند 1384
بهمن 1384
آرشیو موضوعی
نمونه سؤال
شگفتي هاي رياضي
نقد و بررسي كتب درسي
گزارش ها
مطالب علمي رياضي و هندسه
خاطرات
پیوندها
کلوپ ریاضی
مكعب روبيك
راهنمائي دخترانه ميرداماد شهركرد
رياضي -كامپيوتر-معماوسرگرمي
انجمن وبلاگ نویسان ریاضی ایران
لبخند ریاضی
دوست من رياضي
زندگی با ریاضیات زیباست
ریاضیات زیباست
ریاضیات و جاذبه های بورس
روشهای موفقیت
زنگ ریاضی
عشق انتظار ریاضیات کامپیوتر
ریاضی شعر و .....
من معلم ریاضیم
دانشجویان ریاضی کاربردی آزاد رشت
کتابخانه ریاضی
ریاضی شیرینی زندگانی
وخداوندجهان را براساس ریاضیات آفرید
علمی -آموزشی ITBAZAR
لبخند ریاضی
اویلرریاضیدان
سلام ستاره ها
ریاضی کاربردی
ریاضیات و تفکر
ریاضی عشق من
جزیره ریاضی
عاشقان رياضي
مطالب زیبای ریاضیات
خانه ریاضیات اصفهان
خانه ریاضیات یزد
خانه ریاضیات نیشابور
مت ورد فارسی
ریاضی توصیف ناپذیر است
عاشقان
سرزمين رياضيات
رياضيات ملكه علوم
بازی و رياضی با چاشنی خلاقیت و تفکر
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM